tisdag 12 juli 2011

Sländan!




Igårkväll när jag kom hem efter fyra dagars underbar solsemester, med massor av inspiration och påfyllning av ork och glädje, låg ett paket och väntade på mig på köksbordet.
Det var den sista av mina födelsedagspresenter, av olika anledningar försenad men det gör inget!

En slända av älghorn, med skaft av rosenträ! Den är så himla fin, och spinner så himla bra. Den är en ren njutning att hålla i handen.

Här är mina allra finaste sländor. Älgsländan är den längst till höger, den gråvita. Jag valde en med så mycket färgskiftningar som möjligt - det fanns 21 sländor att välja mellan och jag fick mitt andrahandsval.
Den lilla bruna sländan till vänster om älgen är en Loki från Greensleeves. Den är lätt och har spunnit bättre innan den gick av här i våras. Mannen fixade till den men den är inte längre helt centrerad och vobblar lite.
Sländan till vänster med vit ull på är en otroligt lätt, otroligt vacker slända som min vän Viffla gjort åt mig. Den är gjord i päronträ och har en underbar yta, slät och jämn och jag kan bara inte begripa hur hon kan vara så duktig! Den spinner snabbt och alldeles jämnt. Som gjord att spinna tunt, tunt garn till spetsschalar på.
Längst bak är min vackra Dyakslända, i regnbågens alla färger. Den är lite tyngre och spinner också alldeles jämnt och länge på varje snurrning.

Attans att jag ska ha så mycket att sticka, det är nästan så jag inte hinner med att hålla i älgsländan... fast det gör jag i alla fall. Men jag har ännu inte bestämt vad jag ska spinna på den först. Jag funderar på spindelvävstunn alpackatråd, att göra en spetsschal av. En sån där svår som jag väl aldrig lyckas med, men jag kan ju alltid drömma...


/maria/

2 kommentarer:

  1. Å, vad fin den är, din älgslända! Verkligen värd att vänta på!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Jag är inte en sockstickarmänniska, så det är väl något jag vet att tequilaullen inte kommer att bli. Jag får väl köpa en iPad bara för att kunna sticka ett fodral till den ;)

    Grattis till din nya älgslända! Visst är de helt fantastiska. Väl värd den långa väntan och sitt pris Jag älskar min!

    SvaraRadera