lördag 16 juli 2011

Blöjbyxor


Och jag har just stickat klart ett par blöjbyxor i tretrådigt hemspunnet vitt ullgarn, till F:s lilla pojke.
Jag ska fetta in dem med ullfett och trä i en resår.

Jag tyckte det var rätt svårt att tvinna med tre trådar. Det trasslade sig en del. Garnet blir mer hårdtvinnat vid spinningen med dubbeldriven spinnrock än med enkeldriven, och sen när jag tvinnar blir det lätt hårda knorrar här och där. Mer övning behövs nog. Men garnet funkar ändå, det ser rätt ojämnt ut men jag tycker det är fint. En levande yta. Det är så häftigt att få en kasse ull och kunna bereda den till ett garn, att inte behöva köpa!

Den randiga tröjan i alpacka är snart klar, ärmarna är kvar. Men när jag var där i torsdags insåg jag att jag måste sticka på lite på längden - vad STOR ungen är! Bredden funkar tack vare att den är stickad i resårstickning.

/maria/

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt att göra något helt själv!Och så tycker jag att det blir finare också. Även om det inte blir "perfekt". Eller kanske just därför.

    SvaraRadera