lördag 13 november 2010

Äntligen!

Det var ju inte igår...
Mycket tidsbrist och allmän ickelust att blogga har gjort det här uppehållet LÅNGT. Men nu är jag här igen!
Just nu vill jag bara sticka och spinna, helst hela tiden. Och så blir det alldeles för lite, tycker jag. Jag har en massa halvfärdiga saker liggande, och ospunnen och okardad ull som jag skulle vilja ta itu med.
Nu är det mest stickandet som gäller p g a påkomna behov, detvillsäga TVÅ små bebisar som snart kommer till familjen! En är beräknad att komma idag, men trilskas och vill visst stanna kvar där den är... Den andra blir nog en nyårsbebis, tror vi! Det, tillsammans med två rätt små barn här hemma som gärna vill ha hemstickade vintersaker, gör att jag känner mig lite stickstressad. Och så har jag fått en lust att göra mig en stickad, fin väst också, av ett mönster jag har i en stickbok. Jag såg en som hade en liknande och det var så fint, dessutom tror jag det värmer alldeles lagom ibland med en väst.

Här är det som är på stickorna just nu:

Den här bebiströjan blir jättefin. Stickad i alpacka, rätstickad i ett stycke, och så syr man bara ihop under ärmarna. Jag har faktiskt utvecklat mig i min förmåga att läsa och sticka samtidigt (M tycker jag ska lära mig läsa, sticka OCH prata samtidigt men det är än så länge överkurs) och bredvid den lilla koftan ligger det jag just läst in mig på för mitt examensjobb:
Nu är då frågan, vilka knappar ska jag sätta dit? Det blir tre knapphål.
Jag tänker mig några rödbruna, kanske pärlemor om det finns. Ganska små. Annars - vad sägs om träknappar? Eller blir det för rustikt?


Här är det andra, som jag inte stickar på just nu men gärna skulle vilja ha klart:


Sockan till vänster är min premiärstickning av mönster på raggsocka, i hemspunnet garn med alpacka inkardat i det röda. Jag längtar efter dem, de är till mig!
Den orangea är ett garn från Spinspiration (ullen förstås, garnet har jag spunnit själv). Det är en handfärgad fiber som hette "Tequila sunrise" och det skiftar i gult, orange och lite lite rött. Jag har spunnit det på sländan som ligger ovanpå, en Dyakslända från Spinspiration, och tvinnat det till tvåtrådigt. Anna längtar efter dem, socka nr 2 är halvfärdig. Snart...

En lite trist bild kanske, men jag längtar tills jag får sätta stickorna i de här:


Det ska bli en likadan rätstickad bebiströja som den ovan, till nyårsbebisen. Fint va! Nyårsbebisens mamma är inne på naturfärger (som sin mor) och det här blir underbart.

Nu har jag inte tid med det här längre, nu ska jag titta på film och STICKA!

/maria/

1 kommentar:

  1. Mmmm... Du vet vad du har att göra nu, det ser ju jag! Jag tycker att du ska ha små rödbruna knappar till den första bebiskoftan. Det tror jag blir jättefint!!! Den blir ju helt underbar! Och jag gissar att den naturvita blir ÄNNU finare (i mitt tycke såklart). Precis en sån som jag stickade till liten Beppe...
    Jag tycker att du ska lära dig att sticka och läsa och gå samtidigt. Så kan du gå ut med hunden samtidigt. ;)

    SvaraRadera