lördag 7 mars 2009

SPINNROCK!



Igår kom den, min nya spinnrock. 
Den kommer från Nya Zeeland och är gjort i vackert, ljust trä som jag ska linolja - ska bara spinna lite först...
Den kom i en platt kartong och gick rätt snabbt och lätt att montera.

Barnen blev gripna av den allmänna kreativitetsyran och började karda och spinna som galningar:








Daniels första egna hemspunna garn!

Jag övade i går kväll och nu flyter det riktigt bra. Det var jäkligt svårt i
 början, garnet gick bara av och det blev alldeles för mycket twist på garnet. Men plötsligt funkade det och här ser man min första härva tvåtrådigt ullgarn:




Jag köpte också lite färggranna ullkarameller på Gudruns Ullbod, vilka vackra färger! Det ska bli någonting till Anna har vi bestämt. Det är hennes tur att få något vackert.

Så här ser det nu ut i vårt vardagsrum. Spinnrocken surrar hemtrevligt och sprider lugn omkring sig.

/maria/

4 kommentarer:

  1. Grattis! Det ser jättefint ut! Jag får nog hålla mig till slända ett bra tag till jag. (Satt till vänster om er Enköpingbor på träffen...)

    SvaraRadera
  2. Grattis en Ashford, det var en sådan jag lärde mig på. mkt trevlig. Lycka till. Finns inget bättre än att skapa eget garn från grunden. Det blir verkligen speciella saker med mkt omtanke och kärlek inbäddat mellan varven.

    SvaraRadera
  3. Wow vilken spinnrock.. men har du beställt den så långt bort, blev det inte fruktansvärt dyrt ?
    (nyfiken i en strut här)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Nej jag köpte den på Gudruns Ullbod, hon importerar.
    Det tog en timme ungefär att åka dit, prova spinnrockar, handla spinnrock och ull och komma hem igen... jag bor nära.

    Maria

    SvaraRadera