lördag 18 december 2010

Snabbstickat!

D har fått ullsockor, stickade i det här:

"Zauberball" heter garnet, bild från yllotyll. Ett nystan ska räcka till ett par strumpor, och det gör det verkligen med god marginal. Det är 75 % ull och 25 % polyamid, tur att jag inte är ullrabiat längre...



Sockorna blev mjuka och fina, han gillar ju mycket färg. Bredvid ligger A:s nya vantar, stickade i dubbelt garn - hemspunnen ull från Spinspiration och en tråd av de gröna nyanserna i Zauberball. Blomman som är broderad på vanten är gjord av Zauberballgarn, röda/oranga/gula nyanser. Jag brukar ju inte brodera, men det ska jag nog börja med från och med nu. A blev förtjust!


Och så var jag och handlade garn idag, till en tröja till D. Hon som säljer har egna får och skickar ullen till Solkustens Ullspinneri. Garnet är härligt mjukt. Det är ull från Åsenfår och en finsk allmogeras, den ullen är den allra mjukaste.

Tre hekto ullgarn, nu ska jag nysta!


/maria

1 kommentar:

  1. Vilka härligt glada sockor! Som en soluppgång!
    Broderier är himla fint, det gillar ju jag! Fina vantar!
    Och det där ullgarnet vill jag gärna klämma lite på nästa gång vi ses...

    SvaraRadera